Emmens genot

Emmens genot

De Lilly vibrator, de Satisfyer Pro en zelfs een heuse adventskalender ‘naughty and nice’. Het is slechts een klein deel van het assortiment van de officiële shirtsponsor van FC Emmen.  Ik verheug me nu al op het kerstpakket daar. De spelers en de spelersvrouwen aan de Oude Meerdijk zitten er warmpjes bij deze winter.

 

Voor dit verhaal permitteerde ik me een blik op de website van EasyToys. Stukje ‘investigative journalism’. Nog net geen participerende journalistiek, al is een ‘naught and nice’-chocolaatje in rond de Kerst niet mis in het katholieke zuiden.

 

Ik heb genoten van de Drentse klucht, en de eigenaar van EasyToys nog een stukje meer. Genot is sowieso ‘key’ in zijn bedrijf.

 

Vraag me nu 10 shirtsponsors in het betaald voetbal en ik faal hopeloos. Maar die van FC Emmen kent half Nederland. Sterker, de merchandise-afdeling van Emmen kon de vraag nauwelijks aan. De KNVB had geen toestemming gegeven voor de sponsoring, ‘op basis van de reglementen’. Daarin staat dat een sponsor niet in strijd mag zijn “met de goede smaak of het fatsoen”.

Die Drentse slimmerds verkochten vervolgens snel de limited edition truitjes, mét EasyToys, als zoete broodjes. Dat vind ik nog eens marketing pur sang.

 

Het is bijna jammer dat de voetbalbond toch door de knieën ging voor EasyToys (heerlijke kop van de Telegraaf). Het resulteerde in 5 ton voor FC Emmen en vast een bedank- en verwendoosje voor het wat ouderwetse bondsbestuur.

 

Neem dan een voorbeeld aan de wielersport. Ik was in mijn jeugd zelf een beetje fan van Sauna Diana. Een beroemd bordeel in Zundert, waar je toevallig ook een saunacabine had. Mooie wielerploeg met (uniek!!) een dubbeldeks-bus, met een levensgrote halfnaakte dame op de zijkant.  Met rode oortjes stond ik naast de bus, als Olympias Tour op de Rijksweg in Geleen finishte. Ik durfde die bus nauwelijks te bekijken, terwijl ik toch niets liever wilde dan de renners te ontmoeten. Of was dat stiekem toch een puberaal alibi?

 

EasyToys heeft een prachtig jaar achter de rug.  De positieve kant van de lockdown was het herontdekken van seksualiteit. Meer een unlock-down. Pornosites vierden hoogtij, de online seksindustrie leefde als nooit tevoren. Daar waar, bijvoorbeeld, de voetbalwereld haast instortte. Dus hoe mooi is het als de ene hand de andere wast?  Zeker in coronatijd is dat een prachtige beeldspraak!

 

De KNVB heeft nu een tussenoplossing gevonden door het voorlopig alleen dit seizoen toe te staan. Voor EasyToys is dat vast genoeg. Het communicatiedoel is nu al meer dan bereikt. En als we volgend seizoen een vaccin hebben, zit de grootste piek in hun business erop en is iedereen een handje geholpen.

 

 

 

Sander Kleikers